Google Voice Search. Nowy trend, nowe zasady SEO, nowe możliwości — pozycjonuj pod wyszukiwanie głosowe

0
1223
Google Voice Search

Pozycjonowanie pod Google Voice Search — pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe staje się coraz bardziej popularne, a trend ten dostrzega coraz więcej osób. Popularna usługa prowadzona przez Google kilka lat temu obecnie dostępna jest we większości smartfonów, tabletów czy smart tv. Polega ona na zadaniu głosowo pytania i uzyskaniu odpowiedzi na nie. Google wybiera jednak wyniki wyszukiwania pod nieco innym kątem i stawia nieco inne wymagania. Jeśli je spełnimy, znacznie łatwiej będzie nam awansować w pozycjonowaniu głosowym, gdyż wiele osób nie optymalizuje swojej strony właśnie pod nie. Rynek wyszukiwania głosowego to obecnie ok. 20% wszystkich wyszukań co jest bardzo dużą sumą. Czym zatem jest Google Voice Search? Jak pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe? Dlaczego jest to tak korzystne? Odpowiedzi, przydatne porady i wskazówki prezentujemy poniżej.

Czym jest Google Voice Search?

Google Voice Search to funkcja wyszukiwania głosowego udostępniona kilka lat temu przez przeglądarkę Google. Dzięki niej możemy znaleźć obok paska wyszukiwania tekstowego ikonkę mikrofonu i przy jej pomocy wypowiedzieć dane pytanie na głos. Po kilku chwilach otrzymamy listę wyników ze stronami — taką sama jak w tradycyjnym wyszukiwaniu i będziemy mogli skorzystać z któregoś z nich. Wyszukiwanie głosowe pozwala zatem zadawać naturalne pytania i otrzymywać odpowiedzi bez konieczności pisania słów. Google Voice Search dostępne jest na wielu urządzeniach, które posiadają produkty Google. Z pewnością są to smartfony, tablety, smart tv czy domowe centra rozrywki. Używanie tego sposobu wyszukiwania nie jest trudne a wręcz bardzo pomocne w wielu wypadkach.

Wyszukiwanie głosowe nieco różni się od tradycyjnego — tekstowego. Algorytm Google nieco inaczej przetwarza pytanie i pod nieco innym kątem dobiera wyniki wyszukiwania. W wyszukiwaniu głosowym użytkownicy zadawać będą pytania “kiedy odjedzie autobus z Helu do Gdyni”, a nie — tak jak ma to miejsce w wyszukiwanie tekstowym “kiedy autobus Hel — Gdynia”. Gdy użytkownicy Google Voice Search wypowiedzą zdanie, dane zostają wprowadzone do wyszukiwarki. Aby zatem zostać wyświetlony, w odpowiedzi na pytanie musimy również wykonać inne czynności w pozycjonowaniu odpowiadające całemu zdaniu a nie konkretnym frazom.

Dlaczego warto pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest korzystne z wielu względów. Pierwszy z nich to fakt, że niewiele osób dostrzega jeszcze ten trend. Powoduje to sytuację, w której znacznie łatwiej wybić się pod daną frazą, w wynikach wyszukiwania głosowego niż w tradycyjnych. Wyszukiwanie głosowe to obecnie 20% rynku wszystkich wyszukiwań. W najbliższym czasie szacuje się, że udział ten wzrośnie nawet do ok. 50%, co jest bardzo dużym i wartym uwagi wynikiem. Dzieje się tak głównie za sprawą urządzeń mobilnych, na których coraz więcej ludzi wyszukuje informacje, zadając pytanie głosowo. To właśnie smartfony i tablety są głównym sprawcą takiego udziału w rynku. Obecnie niewiele osób pozycjonuje swoje witryny pod wyszukiwanie głosowe. Niewiele jest też agencji marketingowych czy specjalistów od tego sposobu pozycjonowania co również wpływa na jego mniejszą popularność. W ten sposób możemy prześcignąć konkurencję w danej kategorii i pozyskiwać klientów.

Kolejnym plusem pozycjonowania głosowego jest łatwość jego wdrożenia. Aby zoptymalizować stronę pod kątem Google Voice Search, nie musimy również przeprowadzać skomplikowanych czynności a jedynie te znane ze zwykłego pozycjonowania wykonać w odpowiednim kontekście. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie powoduje również negatywnych skutków dla standardowego pozycjonowania, dzięki czemu nie musimy obawiać się np. o utratę dotychczasowych profitów. Czynności te możemy również wykonywać samodzielnie lub zlecić je profesjonalistom.

Long taile — długie ogony

Pierwszym sposobem na optymalizację naszej witryny pod kątem wyszukiwania głosowego są long tail, czyli długie ogony. Są to zwroty lub całe zdania typowe dla danej kategorii umieszczane na naszej witrynie w tekstach seo. Z racji, iż użytkownik, zadając pytanie, robi to w sposób naturalny — całym zdaniem, warto również umieszczać dokładnie takie same pasujące zwroty na swojej witrynie. Rozwiązanie takie będzie również korzystne dla standardowego pozycjonowania, gdyż pełne zdania są naturalne oraz zawierają pojedyncze słowa klucze. Gdy Google znajdzie na naszej stornie dokładnie taki sam fragment — całe zdanie i to w większej ilości sztuk, z pewnością uzna ją za bardziej wartościową niż stronę z pojedynczymi hasłami.

Dane i informacje

Kolejnym ważnym elementem pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe są dane i informacje zawarte na naszej witrynie. Google niezmiennie stawia na dostarczanie poprawnych i przydatnych informacji swoim użytkownikom. Stale również zwiększa wagę tych danych. Najlepszym przykładem może być wprowadzony algorytm, który “wyciąga” dane np. części metalowej ze strony producenta i wyświetla ją w opisach stron w wynikach wyszukiwania. W myśl tego trendu, warto dokładnie opisywać produkty, zamieszczać szczegółowe informacje takie jak np. rozmiar czy ceny. Warto również zamieszczać wysoko jakościowy content. Przy niektórych wynikach wyszukiwania i hasłach Google tworzy białą ramkę nad standardowymi wynikami wyszukiwania, w której umieszcza np. definicje lub krótki opis zagadnienia wraz z linkiem do danej strony np. Wikipedii. Jeśli więc zatem zadbamy o kompleksowe, poprawne i przydatne wpisanie danych do naszej witryny mamy szansę zarówno znaleźć się w specjalnie oznaczonym polu oraz wysoko w wynikach wyszukiwania głosowego.

Responsywność witryny

Tym, co wpływa w istotny sposób na pozycjonowanie głosowe, jest również responsywność witryny, czyli jej przyjazność dla urządzeń mobilnych. To właśnie na nich w większości realizuje się wyszukiwania głosowe. Warto więc zatem dostosować swoją stronę internetową do smartfonów czy tabletów. Stronę mobilną możemy wykonać np. w kreatorze podczas tworzenia standardowej strony lub poprosić o jej wykonanie specjalistów — np. w agencji marketingowej czy firmie informatycznej. Nie jest to skomplikowane zadanie, a dostarcza wersję strony na urządzenia mobilne. Dzięki temu tekst, obrazy czy menu są rozłożone w inny sposób, tak aby łatwiej się je przeglądało na małych ekranach.

Dobrym posunięciem jest również optymalizacja strony pod kątem funkcjonalności i szybkości ładowania. Dzięki temu mamy również szansę na preferencyjne traktowanie przez Google, które chce dostarczać odpowiedzi na pytanie użytkownikom jak najszybciej. W tym celu warto stosować obrazy o średnim rozmiarze i rozdzielczości, prostą konstrukcję strony czy dobrej jakości serwer hostujący witrynę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here