Marketing szeptany vs. link building? Jak skutecznie przyciągać klientów

0
29
Jak skutecznie przyciągać klientów

Marketing szeptany i link building, czyli linkowanie są jedynymi z podstawowych form marketingu w sieci. Wiele badań mówi nam, że większość firm na rynku korzysta z przynajmniej jednego sposobu a część z nich wybiera oba. Choć na pierwszy rzut oka marketing szeptany i link building wyglądają bardzo podobnie, mają nieco inne zadanie i działają w nieco inny sposób. Dzięki nim możemy np. pozycjonować witrynę, pozyskując klientów z wyszukiwarki lub budować pozytywny wizerunek marki w sieci. Sposoby te możemy stosować zmianie lub razem oraz je łączyć. W dalszej części tekstu przedstawiamy opisy tych dwóch sposobów marketingu oraz podpowiadamy czy stworzenie z nich hybrydy reklamowej jest dobrym rozwiązaniem. Prezentujemy też przydatne porady i wskazówki odnośnie reklamowania się w sieci tymi sposobami.

Marketing Szeptany

Marketing szeptany to publikowanie w internecie w różnych jego miejscach wpisów o danej marce czy produkcie. Teksty są najczęściej kilkuzdaniowe o pozytywnym wydźwięku. Mają one charakter wpisu polecającego, w którym dana marka lub jej produkty są przedstawiane w dobrym świetle. Najważniejszą ich częścią jest sam tekst, choć zdarza się, że są umieszczone we wpisie również linki do strony marki. Wpisy takie publikować możemy np. na forach tematycznych, w komentarzach blogowych czy pod artykułami tematycznymi na dużych portalach. W marketingu szeptanym kładzie się duży nacisk na dobrą jakość wpisów oraz na to, aby wyglądały wiarygodnie. Wisy takie publikować możemy zarówno gdy jesteśmy dużą i renomowaną firmą lub na samym początku promowania produktu. Marketing szeptany pomaga zwiększać świadomość oraz popularność marki i bezpośrednio pozyskiwać nowych klientów.

Pierwszą korzyścią marketingu szeptanego jest sam fakt polecenia. Sporo różnych badań dowodzi, że jeśli dany produkt został polecony, wiele osób skorzysta z niego częściej niż z innych — nawet jeśli polecenie “wyszło” od osoby nieznanej. Jest to główny mechanizm działania marketingu szeptanego. Kolejnym plusem tego sposobu reklamowania się jest możliwość dotarcia do wielu osób i zwiększenie zasięgu marki. Publikowanie wpisów w innych misjach powoduje, że wiele osób dowiaduje się o naszej marce i nawet z ciekawości przegląda jej ofertę. Marketing szeptany nie wymaga od nas również dużych nakładów finansowych, dzięki czemu posiadając mały budżet możemy zamówić taką usługę. Na rynku istnieje wiele agencji marketingowych, które oferują tego typu usługi, dzięki czemu z jej wykonaniem nie powinno być większego problemu. Stosowanie popularnej “szeptanki”, jest polecane szczególnie na początku tworzenia nowej marki. Pomaga to powiadomić wiele osób o naszym istnieniu oraz zaistnieć na danym rynku. Ceny wpisów marketingu szeptanego zaczynając od ok. 1 zł z publikacją, a kończą na kilku złotych, w zależności od oferty agencji reklamowej. Wpisy możemy również dodawać samodzielnie, co będzie bardzo korzystne, szczególnie na początku drogi biznesowej, gdy nie dysponujemy dużymi środkami.

Link building

Link Building, czyli linkowanie to drugi popularny sposób promocji marki w sieci. Polega on na umieszczaniu w różnych częściach internetu wpisów wraz z linkiem do naszej witryny. Głównym celem tych wpisów jest pozyskanie linku zwrotnego tzw. back linku, który w pozytywny sposób wpływa na pozycjonowanie naszej witryny, a następnie wysokie wyświetlanie witryny w wynikach wyszukiwania i pozyskiwanie w ten sposób klientów. Wyszukiwarka Google ocenia atrakcyjność naszej strony i umieszcza ją na odpowiednim miejscu w wynikach wyszukiwania – własne na podstawie tego, jak wiele innych domen “poleca” naszą posiadając linki do niej. Schemat ten jest jednym z głównych wyznaczników pozycjonowania od samego założenia wyszukiwarki i jest bardzo istotny. Im więcej znajduje się linków w sieci prowadzących do naszej witryny i im są one publikowane na lepszych jakościowo serwisach, tym więcej renomy i prestiżu w oczach Google zyskuje nasza strona. Link Building przeprowadza się poprzez dodanie wpisów z linkami na forach internetowych, w komentarzach na blogach czy w serwisach społecznościowych i pod artykułami tematycznymi na portalach. Główny nacisk kładziony jest na zamieszczenie linku we wpisie oraz umieszczeniu go w dobrej jakościowo lokalizacji. Bardzo często dodaje się również wpisy polecające dany produkt, ale nie są one najważniejsze. Priorytetem jest dobór odpowiedniej lokalizacji. Na rynku funkcjonuje wiele agencji i marketingowych, które oferują takie usługi. Koszt, tak jak w przypadku marketingu szeptanego waha się od ok. 1 zł za wpis do kilku złotych.

Korzyści, jakich dostarcza link building, jest wiele. Pierwsza z nich to pozyskiwanie linków zwrotnych i podniesienie renomy naszej witryny. Dzięki temu wyszukiwarka wyświetla naszą witrynę znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania. Zamieszczanie linków ma również korzystne działanie bezpośrednie. Niektóre osoby zauważywszy taki link, wejdzie bezpośrednio poprzez niego na naszą witrynę i zapoznają się z naszą ofertą. Kolejnym plusem jest łatwość dodawania samodzielnie takich linków oraz szeroki i wybór stron, na których możemy je umieszczać.

A może wykorzystać oba sposoby — hybryda

Coraz częściej pojawiającym się rozwiązaniem jest hybryda, czyli połączenie marketingu szeptanego z link buildingiem. Pozwala ona dodać jeden wpis a czerpać korzyści zarówno wizerunkowe, jak i odnośnie pozycjonowania. Połączenie takie polega na stworzeniu wpisu, który będzie merytoryczny, polecał naszą markę, będzie naturalny oraz będzie posiadał link do naszej witryny. Wybór miejsca również jest nieco trudniejszy, gdyż wpis musimy opublikować na tematycznym forum, nie wzbudzać wątpliwości, a także dobrać lokalizację, która będzie miała atrybut “dofollow”. Strony z atrybutem “nofollow” nie przekazują wyszukiwarce informacji o naszym linku, więc nie otrzymujemy korzyści z lokowania na tych stronach wpisów. Choć sami specjaliści Google przyznają, że publikowanie linków na witrynach typu “nofollow” ma jednak mały wpływ np. na wiarygodność witryny to tworząc hybrydę, będziemy musieli wyszukiwać odpowiednie serwisy o odpowiednim profilu, tematyce i atrybucie. Jeśli uda nam się wykonać hybrydę marketingu szpetnego i link buildingu będziemy mogli cieszyć się podwójnymi korzyściami, płynącymi tych popularnych sposobów promocji marki w sieci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here