Emitując reklamę, określenie grupy docelowej – czyli grupy osób, do której trafi dana reklama, jest bardzo ważne. Targetowanie jest skuteczne z kilku powodów, co zapewnia nam z kolei szereg korzyści. Wiele osób nie docenia targetowania i szczegółowego określania parametrów odbiorców, którym zostanie wyświetlona reklama. Decydują się oni na wyświetlanie reklam bez targetowania, co może mieć negatywne skutki dla całej kampanii reklamowej. Poniżej sprawdzamy — czym jest targetowanie oraz dlaczego jest takie skuteczne i dlaczego warto go używać.
Czym jest targetowanie?
Targetowanie reklam w Social Mediach to określenie grupy docelowej, której zostanie wyświetlona reklama. Proces ten polega na wybieraniu odpowiednich użytkowników, którzy zobaczą naszą reklamę. Korzystając z reklamy w Social Mediach mamy przeważnie do dyspozycji ok. kilkuset opcji i parametrów, choć na niektórych serwisach może być ich znacznie więcej. Są to m. in. wiek, płeć, kraj, sytuacja zawodowa, zainteresowania czy aktywność na serwisie. Mogą być to rzeczy podstawowe takie jak dane demograficzne, ale i również takie szczegółowe jak np. odwiedzane strony na FB w przypadku FB Ads. Za targetowanie nie trzeba dodatkowo uiszczać żadnej opłaty ani wykonywać skomplikowanych czynności. Możliwość ta jest udostępniana w kreatorze podczas tworzenia reklam.
Wyświetlanie reklamy konkretnym osobom
Pierwszym powodem, dla którego targetowanie reklam internetowych jest tak skuteczne to możliwość dotarcia i wyświetlenia reklamy konkretnym osobom. Jest to jeden z głównych czynników skuteczności targetowania reklam w Social Mediach i sieci. Dzięki tej opcji możemy wyświetlać reklamę tylko tym osobom, które należą do naszej grupy docelowej. Jeśli produkujemy piłki, będziemy mogli stworzyć odpowiednią reklamę naszej marki i wyświetlić ją osobom zainteresowanym sportem w przedziale wiekowym 15 – 40 lat. W takiej sytuacji mamy bardzo duże szanse, że odbiorcy reklamy skorzystaj z naszych usług. Dzięki targetowaniu docieramy zatem do osób potencjalnie zainteresowanych już naszym produktem. W takiej grupie znacznie łatwiej jest pozyskać klientów niż w grupie osób przypadkowych, gdzie większość z nich nigdy nie kupi piłki.
Efektywne wydawanie budżetu
Kolejnym powodem skuteczności określania grupy docelowej jest efektywne wydawanie budżetu przeznaczonego na kampanię reklamową. Finanse są bardzo ważnym czynnikiem prowadzenia każdego biznes i promowania każdej usługi czy produktu. Są one w większości przypadków decydującym ogniwem, na które zawsze zwracamy uwagę. Targetowanie pozwala efektywnie wydawać budżet reklamowy. Jeśli emitujemy reklamę tylko tym osobom, które są już wstępnie zainteresowane produktem, to z dużym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt. My zatem nie marnujemy pieniędzy tak jak w przypadku reklam na billboardach czy przy ulotkach. Dzięki targetowaniu możemy wydając taką samą sumę, uzyskać większą ilość klientów, co jest korzystne z finansowego punktu. Zarobione pieniądze dzięki odpowiedniemu określeniu grupy docelowej możemy przeznaczyć na reinwestycje i uruchomić kolejne kampanie lub pozostawić sobie jako zysk-oszczędność.
Skuteczność reklamy
Ważnym powodem, dla którego warto dokładnie targetować odbiorców naszej reklamy jest skuteczność takiego sposobu reklamowania się. Nawet jeśli nie zależy nam na środkach finansowych to dzięki targetowaniu mamy szanse w krótszym czasie pozyskać dużą liczbę klientów. Wpłynie to na szybszy rozwój marki oraz większe zarobki. Reklama taka będzie również zdecydowanie lepiej odbierana przez osoby, którym zostanie wyświetlona. Jeśli użytkownicy interesują się jakaś dziedziną lub tematem nie uznają takiej tematycznej reklamy za nachalną, lub bezwartościową – jak dzieje się w przypadku np. reklamy szminki wśród mężczyzn.
Szerokie i wąskie targetowanie — targetowanie do różnych celów
Targetowanie jest skuteczne również z powodu elastyczności. Choć do wyboru mamy wiele możliwości i możemy bardzo dokładnie określać osoby, jakie zobaczą naszą reklamę, możemy również celowo podawać mniej opcji i rozszerzać grupę docelową. Będzie odbywało się to poprzez podanie jedynie podstawowych parametrów takich jak lokalizacja, wiek płeć czy zainteresowania. Gdy chcemy zwiększać zasięg marki i zaistnieć w różnych grupach odbiorców, powinniśmy rozszerzać zasięg reklamy. W ten sposób przedstawimy się dużej liczbie osób z szerokiego grona. Gdy chcemy pozyskać nowych klientów w celu sprzedażowym, powinniśmy zacieśniać grupę i jak najdokładniej określić osoby, którym zostaną wyświetlone nasze reklamy. Dzięki takiemu działaniu reklama trafi do potencjalnych “idealnych” klientów, którzy są skłonni kupić nasz produkt.
Dlaczego warto targetować reklamy?
Oprócz kilku najważniejszych powodów, dla których targetowanie jest skuteczne, istnieje wiele mniejszych. Są to zalety bardzo pomocne i warto z nich korzystać. Samo targetowanie jest łatwe i może przeprowadzać je każda osoba. Wystarczy do tego celu poświęcenie jedynie dłuższej chwili i przemyślenie strategii reklamowej. Korzystając z targetowania mamy również dostęp do bardzo dużego grona osób — nawet o podobnym profilu. Dzięki temu możemy reklamować się tylko u konkretnych osób bez obawy o wyczerpanie się grupy docelowej. Jednym z ważniejszych plusów, na które należy zwrócić uwagę, jest targetowanie lokalne. Możemy używać go, gdy prowadzimy swój biznes stacjonarny np. kawiarnię lub chcemy działać jedynie na konkretnym terenie. W ten sposób dotrzemy do osób mieszkających obok nas lub w danym miejscu. Dodatkowo mamy opcję określić inne parametry takich osób i wybrać konkretne osoby z lokalnej puli. Targetować warto też, aby odpowiednio zarządzać budżetem i korzystniej od konkurentów pozyskiwać klientów na nasz usługi oraz produkty.
Porada: Przed rozpoczęciem targetowania, czyli określaniem grupy osób, które zobaczą naszą reklamę, warto stworzyć pożądany profil np. na kartce papieru. Dzięki takiej czynności w spokoju ustalimy, na jakich klientach nam zależy i nie będziemy podawać cech w pośpiechu podczas tworzenia całej kampanii reklamowej. Dzięki temu nasz target może być bardziej wartościowy, lepiej określony i przenieść nam dużo więcej korzyści.