Zlecasz pisanie tekstów, haseł czy contentu copywriterom? Sprawdź jak poprawnie złożyć zamówienie i uprościć współpracę!

0
1262
Zlecasz pisanie tekstów, haseł czy contentu copywriterom? Sprawdź jak poprawnie złożyć zamówienie i uprościć współpracę!

Zlecanie prac copywriterom to bardzo ważna czynność, nad którą warto się pochylić. Właśnie od krótkiego briefu zależy czy przekażemy wszystkie życzenia, a tekst napisany przez copywritera będzie odpowiedni i spełni nasze wszystkie wymagania. Obecnie zapotrzebowanie na content rośnie z każdym rokiem a zlecanie tekstów pozycjonujących, artykułów czy wpisów blogowych jest wykorzystywane coraz częściej. Poniżej prezentujemy wszystkie elementy, o których warto pamiętać i umieści we wiadomości do copywritera, aby tekst był odpowiednio napisany, a współpraca przebiegała komfortowo.

Krótki brief — jak powinien wyglądać?

Jeśli ustalimy już wszystkie warunki współpracy i chcemy zlecić copywriterowi tekst do napisania, powinniśmy wysłać do niego mini brief lub odpowiednią wiadomość ze wszystkimi danymi. Wiadomość ta może być zwykłym e-mailem lub plikiem tekstowym zawierającymi wszystkie szczegóły zlecenia. Wiadomość powinna zawierać jedynie same informacje i mieć techniczny charakter. Dzięki temu copywriter otrzyma najpotrzebniejsze dane i będzie mógł rozpocząć współpracę. Na górze wiadomości możemy umieścić informacje co do samego zlecenia takie jak harmonogram, budżet, rodzaj kontaktu i nasze dane. W kolejnej sekcji umieszczonej nieco niżej powinniśmy dokładnie opisać sam tekst, który ma powstać. Zaliczyć do takich informacji będą się długość tekstu, styl, charakter, osoba np. “ tekst w 1 lub 3 osobie”, typ tekstu np. seo, wpis blogowy itp. czy słowa kluczowe, które mają się w nim znaleźć. Na koniec warto również dodać informacje o przeznaczeniu tekstu, miejscu publikacji, grupie docelowej czy celu, jaki chcemy osiągnąć, publikując taki tekst.

Dlaczego umieszczenie tych wszystkich danych jest tak ważne?

Zlecenie napisania tekstu copywriterowi to wydawałoby się dość prosty proces. Przekazanie tematu, terminu i złożenie zamówienia to jednak nie wszystko, co powinniśmy przekazać osobie, która będzie pisała dla nas tekst. W większości przypadków w zupełności wystarczy mini brief złożony z kilku ważnych informacji. Jeśli napiszemy go poprawnie – copywriter napisze dokładnie taki tekst, jaki chcemy. Pozostawiając wiele elementów do wyboru copywritera i nie precyzując ich, może okazać się, że tekst ma zupełnie inny charakter, jaki sobie życzyliśmy. Ustalenie wszystkich warunków zapobiega również dopytywaniu czy traceniu cennego czasu. Dzięki temu współpraca z copywriterem będzie układała się komfortowo, a my odbierzemy gotowy tekst i nie będziemy udzielać kilkukrotnie sprostowań. Im precyzyjniejsze wytyczne wyślemy, tym zlecenie zostanie szybciej ukończone i będzie dokładnie takie, jakie chcemy. Warto więc poświęcić na tę czynność kilkanaście minut.

Informacje o samym tekście

Pierwszymi danymi, jakie musimy umieścić we wiadomość, są informacje dotyczące samego tekstu. Z pewnością zlecając jego napisanie mamy w głowie pewien szablon. Warto podawać również zakresy, a nie konkretne wartości, jeśli nie ma to większego znaczenia dla nas. Pierwszą informacją jest długość tekstu. Podajemy ją w formacie 5000 zzs — czyli 5 tysięcy znaków ze spacjami. Jest to najpopularniejszy format używany uniwersalnie. Jeśli nie mamy konkretnej sumy na myśli, warto podać zakres np. od 4000 zzs do 6000 zzs. Pisanie ok. 5000 zzs może ograniczyć potencjał artykułu. Kolejną informacją dotyczącą tekstu, jest styl pisania. Powinniśmy określić czy ma być on neutralny, formalny czy towarzyski. Możemy dodać też osobę, w której ma zostać napisany tekst. Wszystkie te informacje pomogą copywriterowi napisać odpowiedni artykuł. Kolejnym elementem, który musimy podać to jakość tekstu. Wyróżnia się kilka takich jak artykuł specjalistyczny, wpis blogowy, tekst zapleczowy (tematyczny), tekst seo czy precel. Każdy tekst służy do innego celu. Różnią się również stawkami i jakością. Jeśli zlecamy tekst seo lub zależy nam, aby w tekście pojawiły się pewne zwroty, warto podać frazy kluczowe, ich ilość oraz informacje czy mogą występować w odmianie.

Porada: Jeśli nie mamy konkretnych preferencji w każdym parametrze, warto napisać to, a nie zostawiać pustego miejsca. Dla copywritera będzie to jasny sygnał, że ma wolną rękę i nie będzie on musiał się zastanawiać czy to my przypadkiem nie zapomnieliśmy umieścić tego parametru.

Informacje o zleceniu — budżet, harmonogram, dane klienta

Drugą partią informacji będą informacje dotyczące samego zlecenia. W tym miejscu powinniśmy podać datę, do której tekst ma zostać napisany oraz to czy termin ten zawiera pewien margines (ważne, jeśli liczymy na ew. poprawki). Podając datę i termin, który jest ew. przeznaczony na poprawki, pozwolimy copywriterowi lepiej zaplanować pracę. Możemy również podać nieprzekraczalny termin, wtedy copywriter odpowiednio wcześniej prześle tekst do akceptacji. Kolejnym elementem jest budżet. Choć jest on ustalany na początku kontaktu z copywriterem, warto napisać stawkę za 1000 zzs, jaką oferujemy lub podać koszt za cały tekst. Możemy też zaznaczyć czy zapłacimy więcej za zlecenie, jeśli tekst będzie dłuższy. Ostatnim elementem są nasze dane takie jak imię i nazwisko, e-mail czy numer telefonu.

Dane o miejscu publikacji i kontekście

Oprócz danych o samym tekście powinniśmy również określić inne parametry czy podać inne informacje, które pozwolą poznać lepiej całe zlecenie. Z pewnością należeć będzie do nich informacja, gdzie tekst ma zostać opublikowany, dla kogo jest pisany, jaki ma przynieść skutek i co chcemy dzięki niemu osiągnąć. Możemy również podać informacje (jeśli takie posiadamy) jakie inne podobne teksty znajdują się na stronie, na której zostanie opublikowany zamówiony artykuł oraz czy może do nich nawiązywać nasz tekst. Ważną informacją jest również grupa docelowa, która będzie czytała dany tekst. Podanie tych wszystkich danych jest możliwe, jeżeli zamawiając tekst, wiemy gdzie będzie publikowany i nie przeznaczamy go na “odsprzedaż”. Jeśli jednak mamy takie informacje warto je przekazać copywriterowi z kilku względów. Jeśli pozna on kontekst zamówienia oraz miejsce przeznaczenia tekstu będzie mógł lepiej dopasować styl, słownictwo i charakter tekstu. Im więcej danych podamy osobie piszącej, tym lepiej dopasowany tekst otrzymamy.

Dla copywriterów jest to również dużo bardziej komfortowa sytuacja niż pisanie tekstu “w ciemno” nie znając szerszej perspektywy. Jeśli nawet podamy wszystkie szczegóły odnośnie samego tekstu, możemy zapomnieć o jakichś elementach lub ich nie doprecyzować — nawet nieświadomie. Copywriter, otrzymując dane o przeznaczeniu tekstu, z pewnością dopilnuje, aby tekst był odpowiedni i adekwatny do sytuacji. Dane takie możemy podać na samym końcu zlecenia, w postaci dwóch — trzech zdań lub w dowolnej formie — ważne, aby znalazły się we wiadomości do copywritera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here