Koło zębate czołowe jest jednym z najprostszych i najbardziej powszechnych rodzajów kół zębatych walcowych. Koła zębate czołowe mają proste zęby, które biegną równolegle do wału, czego zresztą na etapie produkcji muszą pilnować i pilnują sprawdziany do kół zębatych. Dowiedzmy się więcej!
Czołowe koła zębate – co warto wiedzieć?
Te koła zębate są łatwe w produkcji – często narzędzia do dłutowania rowków wpustowych i kilka innych wystarczy, aby uzyskać produkt wysokiej jakości. Co więcej, mogą być używane w różnych zastosowaniach. Zastosowania te obejmują:
- zwiększanie lub zmniejszanie prędkości,
- powielanie momentu obrotowego,
- zwiększanie dokładności systemów pozycjonowania.
W tym miejscu co nieco zdefiniujemy terminologię dotyczącą kół zębatych walcowych i przedstawimy wzory służące do określania wartości tych terminów, co pozwoli również lepiej zrozumieć narzędzia do dłutowania wielowypustów i inne.
Jak lepiej zrozumieć fenomen inżynierii wstecznej w odniesieniu do kół zębatych?
Producenci oferujący koła zębate, czy też dłutaki trzpieniowe przydatne do ich produkcji często są pytani, jak wykonać inżynierię wsteczną kół zębatych czołowych i czy mają możliwości, aby to zrobić. Odpowiedź brzmi: tak, producenci są w stanie odtworzyć próbki klientów. Wykorzystują do tego celu współrzędnościową maszynę pomiarową – a to, w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem do przekładni zębatych jest niezbędne w celu określenia dokładnych parametrów danej przekładni czołowej. Noże do nacinania kół zębatych stożkowych o zębach łukowych również mają w tym zadaniu swoją rolę.
Chociaż możliwa jest inżynieria wsteczna koła zębatego czołowego za pomocą prostych narzędzi pomiarowych i szybkiej matematyki, metoda ta może być stosowana tylko w przypadku standardowych kół zębatych. Wiele razy przekładnia jest wykonywana na zamówienie dla danego zastosowania, a niektóre wymiary lub tolerancje są modyfikowane. Dlatego użycie współrzędnościowej maszyny pomiarowej lub dedykowanego kontrolera przekładni jest niezbędne do określenia rzeczywistych parametrów przekładni.