Przydatna wiedza na temat standardowych kół zębatych

0
205
koło zębate

Koło zębate czołowe jest jednym z najprostszych i najbardziej powszechnych rodzajów kół zębatych walcowych. Koła zębate czołowe mają proste zęby, które biegną równolegle do wału, czego zresztą na etapie produkcji muszą pilnować i pilnują sprawdziany do kół zębatych. Dowiedzmy się więcej!

Czołowe koła zębate – co warto wiedzieć?

Te koła zębate są łatwe w produkcji – często narzędzia do dłutowania rowków wpustowych i kilka innych wystarczy, aby uzyskać produkt wysokiej jakości. Co więcej, mogą być używane w różnych zastosowaniach. Zastosowania te obejmują:

  • zwiększanie lub zmniejszanie prędkości,
  • powielanie momentu obrotowego,
  • zwiększanie dokładności systemów pozycjonowania.

W tym miejscu co nieco zdefiniujemy terminologię dotyczącą kół zębatych walcowych i przedstawimy wzory służące do określania wartości tych terminów, co pozwoli również lepiej zrozumieć narzędzia do dłutowania wielowypustów i inne.

Jak lepiej zrozumieć fenomen inżynierii wstecznej w odniesieniu do kół zębatych?

Producenci oferujący koła zębate, czy też dłutaki trzpieniowe przydatne do ich produkcji często są pytani, jak wykonać inżynierię wsteczną kół zębatych czołowych i czy mają możliwości, aby to zrobić. Odpowiedź brzmi: tak, producenci są w stanie odtworzyć próbki klientów. Wykorzystują do tego celu współrzędnościową maszynę pomiarową – a to, w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem do przekładni zębatych jest niezbędne w celu określenia dokładnych parametrów danej przekładni czołowej. Noże do nacinania kół zębatych stożkowych o zębach łukowych również mają w tym zadaniu swoją rolę.

Chociaż możliwa jest inżynieria wsteczna koła zębatego czołowego za pomocą prostych narzędzi pomiarowych i szybkiej matematyki, metoda ta może być stosowana tylko w przypadku standardowych kół zębatych. Wiele razy przekładnia jest wykonywana na zamówienie dla danego zastosowania, a niektóre wymiary lub tolerancje są modyfikowane. Dlatego użycie współrzędnościowej maszyny pomiarowej lub dedykowanego kontrolera przekładni jest niezbędne do określenia rzeczywistych parametrów przekładni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here