Praca, rekrutacja i zatrudnienie — Jak napisać profesjonalne CV?

0
1188
Jak napisać profesjonalne CV

Curriculum Vitae to zdecydowanie najważniejszy dokument w procesie rekrutacyjnym oraz kiedy staramy się o nową pracę. To on pozwala przykuć uwagę rekrutera czy pracodawcy i decyduje, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Odpowiednie przestawienie naszego wykształcenia, doświadczenia i zalet pozwala na wstępie pokonać wielu rywali i wyróżnić się w gronie kandydatów. Stosując kilka porad i wskazówek, możemy samodzielnie stworzyć CV, które będzie profesjonalne, eleganckie i będzie bardzo pomocne w każdym poszukiwaniu pracy. Jak zatem stworzyć dobre CV? O czym warto pamiętać? Z jakich trików możemy skorzystać? Co możemy zrobić, aby zmaksymalizować swoje szanse na etapie wysyłania CV i aplikowania? Wszystkie odpowiedzi wraz z przydatnymi poradami prezentujemy poniżej.

Dane w CV

Pierwszym elementem dobrego CV są dane. Powinny one być zgodne z prawdą i ten element nie powinien być w jakikolwiek sposób naciągany lub przełamywany. Jest to bardzo często popełniany błąd a pracodawca po zorientowaniu się o “koloryzacji” CV z pewnością nie będzie chciał kontynuować procesu rekrutacjnego z naszą osobą. Najlepszym możliwym posunięciem jest odpowiednie przedstawienie swoich osiągnięć. Jest to zarówno legalne, proste jak i nie niesie ze sobą żadnych negatywnych skutków. Na początku każdej sekcji powinniśmy umieszczać informacje, z których jesteśmy najbardziej dumni. Ta sama zasada dotyczy wyboru doświadczenia i wykształcenia. Jeśli mamy większą wiedzę teoretyczną i liczne ukończone szkoły powinniśmy rozpocząć CV właśnie od tego modułu. Gdy mamy duże doświadczenie poparte wieloma stanowiskami, to ta sekcja powinna rozpoczynać nasze CV. Pewne informacje takie jak wiek mogą być zaletą, ale i również przeszkodą. Jeśli jesteśmy w grupie docelowej pracodawcy, warto napisać go liczbą np. 25 czy 31. Wpadnie ona szybko w oko i będzie szybko zdobytym plusem u rekrutera. Jeśli jednak z jakichś względów wiek jest minusem w naszym CV, warto napisać pełną datę urodzenia np. 01. 01. 1985 r. Rekruter wyszuka tę informację, dopiero gdy pozna nasze zalety i przeliczając wiek, będzie bardziej skłonny go zaakceptować, poznawszy nasze zalety.

Dobrym posunięciem jest również umieszczanie cyfr w tekście. Zamiast pisać “pięcioletnie doświadczenie” warto napisać “5 lat doświadczenia”. Informacja ta będzie dużo czytelniejsza, atrakcyjniejsza graficznie i dostarczy szybciej dane rekruterowi — co jest plusem. W CV powinniśmy zamieścić wszystkie dane ważne i istotne bez podawania szkoły podstawowej, czy nieistotnych dyplomów zdobytych na koloniach. Cały tekst powinien zmieścić się na jednej stronie A4 lub ew. dwóch stronach. Rozpisywanie się na więcej stron będzie odebrane jako brak profesjonalizmu, a rekruter niechętnie będzie zapoznawał się z taką ilością informacji. Ważnym elementem jest też sekcja” Cel zawodowy”. Jeśli aplikujemy na konkretne stanowisko w konkretnej branży, możemy umieścić go na górze — pod danymi a między wykształceniem lub edukacją. Napisanie 3-4 zdań, iż mamy duże doświadczenie, jesteśmy kompetentni oraz szukamy dłuższej współpracy i rozwoju, z pewnością pozwoli zapunktować nam u rekrutera. Jedną z najważniejszych kwestii jest klauzula o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. Niektóre firmy przestrzegają tego elementu nadzwyczaj zasadniczo i nieumieszczenie odpowiedniej może być katastrofą, a my możemy tylko z tego powodu, zostać niezaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Warto w tym celu wyszukać aktualną klauzulę zgodną z RODO lub umieścić w CV tę, którą życzy sobie pracodawca.

Szata graficzna

Niezwykle ważnym elementem profesjonalnego CV jest jego szata graficzna. To ona będzie przyciągała wzrok rekrutera, decydowała o czytelności naszego CV oraz pozwoli elegancko zaprezentować dane. CV z ozdobną czcionką nagłówków sekcji, podkreśleniami, ozdobnym imieniem i nazwiskiem, czy infografikami i gustowną czcionką będzie zdecydowanie lepiej odbierane niż te napisane jedynie tekstem w MS Word. W internecie możemy pobrać wiele darmowych i płatnych szablonów wypełniając jedynie dane. Szata graficzna to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie wzroku rekrutera oraz stworzenie dobrego wizerunku. Czasy, gdy czerwona ramka CV lub bardzo duża czcionka wyróżniały dokument dawno już minęły. Obecnie to właśnie elegancka i stylowa forma decyduje o tym, czy rekruter biorąc nasze CV do ręki, będzie przekonany, że jesteśmy profesjonalni. Wybierając szatę graficzną, warto również skorzystać z kolorowej grafiki poziomu umiejętności czy znajomości języka w postaci 3, 4 i 5 niebieskich kropek lub ikon graficznych odzwierciedlających nasze zainteresowania. Sprawi to, że CV będzie dużo bardziej czytelne i profesjonalne.

Przydatne porady

Oprócz przygotowania samego CV warto wykorzystać jeszcze dodatkowych kilka trików, które zwiększą szanse na pozytywne rozpatrzenie podania o pracę. Wiele osób nie korzysta z nich, dzięki czemu bardzo łatwo możemy prześcignąć je i stworzyć swój pozytywny wizerunek. Z pewnością korzystne będzie napisanie kilku słów we wiadomości ze CV. Dodanie samego załącznika nie zrobi wrażenia na rekruterze -w przeciwieństwie do kilkuzdaniowej formatki, iż jesteśmy zainteresowani pracą, liczymy na kontakt i spotkanie oraz że mamy nadzieje na wizytę w firmie. Kolejnym ważnym elementem jest adres e -mail. Musi być on profesjonalny pod każdym względem. Warto zatem stworzyć adres imię. nazwisko@gmail. com i nie wysyłać CV z adresu jula2451@buziaczki. com. Osoba, która przyjmuje CV, może być rekruterem i “na starcie” zniechęci się do naszej aplikacji. Gdy proces rekrutacyjny dobiegnie końca, a my zostaniemy poinformowani, że nie przeszliśmy do kolejnego etapu, wypada podziękować za rekrutacje i wyrazić nadzieję, że w przyszłych, spotkanie na rozmowie kwalifikacyjnej dojdzie do skutku. Bardzo często firmy odkładają kilka interesujących CV i w razie potrzeby dzwonią do osób, które odpadły w selekcji CV. W przyszłości możemy również spotkać się z danym rekruterem przy okazji innych rekrutacji branżowych i warto, aby zapamiętał nas z dobrej strony.

A może skorzystać z kreatora CV?

Gdy nie jesteśmy uzdolnieni komputerowo lub plastycznie a chcemy wypaść jak najlepiej, zamiast samodzielnie tworzyć CV wart korzystać z kreatorów CV. W internecie dostępne są darmowe i płatne wersje. Ich działanie jest bardzo proste i polega jedynie na wpisaniu danych. Kreatory posiadają bardzo wiele estetycznych wzorów. Jeśli zdecydujemy się wykupić za kilka — kilkanaście złotych usługę premium otrzymamy bardzo duży wybór szablonów. Stworzenie CV w kreatorze jest bardzo proste i poradzi sobie z tym zadaniem osoba nawet nieznająca się na komputerach. W odpowiednie rubryki wystarczy wpisać dane i przeciągać konkretne elementy myszką na szablonie. Po skończonej pracy pobieramy plik i drukujemy go lub wysyłamy e-mailem. CV z kreatorów są dopracowane i profesjonalne, gdyż są tworzone przez firmy czy marki z branży. Tak stworzone CV z pewnością będzie prezentował się elegancko.

CV na Zamówienie

Gdy aplikujemy na ważne i renomowane stanowisko warto wykonanie CV pozostawić personalnej firmie. Za kilkadziesiąt złotych CV zostanie przeredagowane przez odpowiednią osobę, zostaną dopisane odpowiednie zwroty czy zostanie ono sprawdzone pod względem merytorycznym. Marki oferujące takie usługi zapewniają też profesjonalne szablony graficzne, a całe CV jest reprezentatywne. Na rynku istnieje wiele takich firm i z łatwością będziemy mogli zamówić taki dokument. Warto zainwestować taką sumę, gdy na szali leży intratna posada.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here