Co trzeba zrobić aby założyć spółkę cywilną?

0
466
Co trzeba zrobić aby założyć spółkę cywilną?
Co trzeba zrobić aby założyć spółkę cywilną?

Aby założyć spółkę cywilną, należy zarejestrować ją w Krajowym Rejestrze Sądowym. W tym celu konieczne jest przedstawienie dokumentów takich jak umowa spółki oraz wniosek rejestracyjny. Dodatkowo, trzeba uiścić opłatę sądową i podatek od czynności cywilnoprawnych. Po pozytywnym rozpatrzeniu przez sąd wniosku o rejestrację, można przystąpić do prowadzenia działalności gospodarczej jako spółka cywilna.

Wymagane dokumenty do założenia spółki cywilnej

Założenie spółki cywilnej to poważne przedsięwzięcie, wymagające nie tylko odpowiedniego pomysłu na biznes, ale także dokładnego przygotowania formalno-prawnego. Przed przystąpieniem do rejestracji takiej firmy warto zastanowić się nad tym, jakie dokumenty będą potrzebne.

Przede wszystkim należy pamiętać o sporządzeniu umowy spółki cywilnej. To ona będzie stanowiła podstawowe źródło informacji dla urzędu rejestrującego firmę oraz dla jej wspólników. Warto wiedzieć, że taka umowa musi być sporządzona w formie aktu notarialnego i zawierać wiele istotnych elementów – m.in. nazwy i adresy siedziby partnerów oraz ich wkłady do spółki.

Kolejnym ważnym dokumentem jest wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Wniosek ten może zostać złożony osobiście przez jednego ze wspólników lub za pośrednictwem pełnomocnika – np. adwokata czy radcy prawnego zajmujących się sprawami gospodarczymi.

Wraz z wnioskiem należy dostarczyć również szereg innych dokumentów potwierdzających prawdziwość danych zawartych we wniosku oraz uprawniających właścicieli działalności do prowadzenia biznesu na terenie Polski – m.in.: odpisy akt urodzenia każdego ze wspólników, zaświadczenia o niekaralności oraz dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością na której będzie prowadzona działalność.

Nie można również zapomnieć o podpisaniu przez wszystkich wspólników umowy spółki cywilnej. Warto pamiętać, że w przypadku takiej formy biznesu każdy ze wspólników odpowiada całym swoim majątkiem za długi firmy – dlatego też warto dokładnie sprawdzić warunki umowy i zastanowić się nad ryzykiem jakie wiąże się z jej podpisaniem.

Ostatnim dokumentem wymaganym przy rejestracji spółki cywilnej jest decyzja Urzędu Skarbowego dotycząca wyboru formy opodatkowania dla nowej firmy. Można tutaj wybrać jedną z dwóch opcji: płacenie CIT lub rozliczenie dochodu jako osoba fizyczna (czyli właśnie w ramach tzw. „spółek osobowych”).

Ważne jednak aby mieć świadomość tego, że zakładając firmę należy liczyć się nie tylko ze sporządzeniem odpowiednich dokumentów ale także trzeba być gotowym na wiele formalnych procedur i kosztownych opłat – zarówno przed rejestracją jak i po samodzielnemu prowadząc biznes np.: składanie rocznego raportu finansowego czy uiszczanie kwartalnych wpłat ZUS-owskich.

Podsumowanie

Założenie własnego biznesu to nie tylko pasja i pomysł na rozwój, ale przede wszystkim odpowiedzialność za jego prowadzenie. Wymagane dokumenty do rejestracji spółki cywilnej są jednym z ważniejszych elementów tego procesu. Przygotowanie ich wymaga czasu i dokładności – jednak dzięki temu unikniemy wielu problemów w przyszłości oraz zapewnimy sobie stabilną pozycję na rynku biznesowym.

Aby założyć spółkę cywilną, należy udać się do odpowiedniego urzędu i zarejestrować ją. Należy również sporządzić umowę spółki oraz wypełnić inne wymagane dokumenty. Zachęcamy do skorzystania z profesjonalnej pomocy prawnej.

Link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here