Przed wojną, długość nauki zależała od wielu czynników, takich jak poziom edukacji rodziców i dostępność szkół. W niektórych krajach dzieci rozpoczynały naukę już w wieku 5 lat i kończyły ją około 14-16 roku życia. Jednakże istniały też kraje, gdzie obowiązkowa edukacja trwała krócej lub była niedostępna dla wszystkich uczniów ze względu na ubóstwo czy dyskryminację.
Długość edukacji przed II wojną światową
Ile trwała nauka przed wojną?
Kiedy patrzymy na system edukacji dzisiaj, wydaje się nam on naturalny i oczywisty. Jednakże, ilość lat spędzonych w szkole nie zawsze była taka sama jak obecnie. Przed II wojną światową długość kształcenia różniła się między poszczególnymi państwami oraz grupami społecznymi.
W Wielkiej Brytanii dzieci przystępowały do egzaminów końcowych po ośmiu latach nauki podstawowej (która rozpoczynała się około piątego roku życia) i mogły kontynuować swoją edukację przez kolejne cztery lub sześć lat, aby uzyskać dyplom ukończenia szkoły średniej. W Niemczech natomiast uczniowie musieli przebyć dwanaście lat kształcenia – osiem w podstawówce a następnie jeszcze cztery lata gimnazjum.
Podobnie było we Francji – tam również wymagane było 12-letnie kształcenie: siedem pierwszych lat to czas spędzany nauczając sie czytania, pisania oraz liczb; potem trafiało sie do college’u gdzie uczyło sie matematyki , historii itd., którego program był zbliżony do naszego gimnazjalnego –ale trwałe on tylko 4lata .
Z kolei Polska posiadała jeden z najkrótszych okresów edukacyjnych w Europie. W tamtych czasach, dzieci zaczynały szkołę podstawową w wieku siedmiu lat i kończyły ją po czterech latach nauki. Następnie mogły kontynuować swoją edukację przez kolejne trzy lub cztery lata (w przypadku dziewcząt) albo pięć lub sześć lat (dla chłopców), aby uzyskać dyplom ukończenia gimnazjum.
Warto jednak pamiętać, że długość kształcenia nie była jedynym aspektem wpływającym na jakość wykształconych osób – równie ważna była ich zdolność do przyswajania nowej wiedzy oraz sama jakoś tejże otrzymywanej informacji . Można powiedzieć, ze ilość godzin spędzonych nad książkami niekoniecznie musiała skutkować dobrym wynikiem egzaminów czy też sukcesywnymi karierami zawodowymi .
Niektóre osoby decydowały się przerwać swoje kształcenie wcześniej niż planowano- np. ze względów finansowych , braku motywacji bądź innej sytuacja życiowej . Taki scenariusz był częsty szczególniej dla rodzin ubogich gdzie dziecko pracujące pomagało utrzymać całą rodzine
Podsumowanie:
Dlatego gdy mamy dzisiaj wszelkie narzedzia do nauki , warto pamiętać, że długość edukacji nie zawsze była tak samo skonstruowana jak w obecnych czasach. Wszystko różniło się między poszczególnymi krajami oraz grupami społecznymi i mimo ze wydawać by sie moglo , ilośc lat spędzone na ławkach szkolnych niekoniecznie przekladały sie na sukcesy zawodowe czy też osobiste . Ważne jest to abyśmy doceniali naszą aktualną sytuacje i korzystali z dostępności możliwości rozwoju otrzymywanych przez system dzisiejszej edukacji .
Wezwanie do działania: Prosimy o zapoznanie się z historią nauki przed wojną i odwiedzenie strony https://ortho-med.pl/ dla więcej informacji na ten temat.
Link tagu HTML: https://ortho-med.pl/