Co to jest PHU?

0
326
Co to jest PHU?
Co to jest PHU?

PHU to skrót od polskiego przedsiębiorstwa handlowo-usługowego. Jest to forma organizacyjna, która umożliwia prowadzenie działalności gospodarczej bez konieczności zakładania spółki kapitałowej lub osobowej. PHU może być jednoosobową firmą, a jej właściciel odpowiada za zobowiązania firmy swoim majątkiem osobistym.

Historia i znaczenie PHU

Polskie przedsiębiorstwa handlowo-usługowe, skrótowo PHU-y, to spółki z o.o. lub jednoosobowe działalności gospodarcze (tak zwane mikrofirmy), które od lat stanowią ważny element polskiej gospodarki.

Historia powstawania i rozwoju PHU-ów sięga początków transformacji ustrojowej w Polsce po 1989 roku. W tamtych czasach wiele osób decydowało się na założenie własnej firmy – często z braku alternatywnych źródeł utrzymania dla siebie i swoich rodzin. Były to małe, lokalne biznesy oferujące różnorodne usługi: naprawy samochodów czy sprzętu AGD/RTV, drobne remonty mieszkań czy prace ogrodnicze.

Wraz ze stabilizacją sytuacji ekonomicznej kraju oraz wprowadzeniem reform deregulacyjnych przez rząd Leszka Millera w latach 2001-2005 nastąpiła fala wzrostu liczby nowych firm tego typu na rynku polskim. Firmy te stały się coraz bardziej profesjonalne – inwestowały w specjalistyczny sprzęt i szkolenie pracowników oraz rozbudowywały zakres świadczonych usług.

Obecnie istnieje ponad milion mikrofirm funkcjonujących pod szyldami PHU-ów we wszystkich sektorach gospodarki narodu; są one obecne w każdym powiecie i miasteczku. W porównaniu z innymi formami przedsiębiorstw, PHU-y charakteryzują się mniejszą skalą działalności oraz brakiem konkretnego profilu działania – ich oferta jest bardzo różnorodna.

PHU-ów można szukać zarówno na rynkach usługowych (np. fryzjerskich czy kosmetycznych), jak również handlowych – sklepy spożywcze prowadzone przez mikroprzedsiębiorców to dla wielu Polaków codzienny punkt zaopatrzenia w artykuły pierwszej potrzeby.

Zalety PHU-ów wynikają przede wszystkim ze specyfiki ich funkcjonowania: niski próg wejścia do biznesu (czyli małe wymagane nakłady finansowe na start) oraz elastyczność organizacyjno-prawna pozwalająca właścicielom dostosować swoją firmę do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienteli.

Wraz z rozwojem Internetu wiele mikrofirm przeniosło część swojej aktywności na sieć; obecnie coraz więcej ofert usługowych pochodzi od tzw. „e-PHU” czyli spółek internetowo-handlowych świadczących m.in.: projekowanie stron www., marketing online, sprzedaż produktów cyfrowych itp.

Nie da się jednak ukryć faktu, że istnienie tak dużej liczby małych podmiotów może wprowadzać pewien chaos na rynku – niektóre z firm działają w sposób niesolidny, przerywając świadczenie usług lub prowadząc je na bardzo słabym poziomie jakościowym. Warto więc przy wyborze konkretnego PHU-u kierować się opiniami innych klientów oraz sprawdzać historię danego podmiotu.

Podsumowując: Polskie przedsiębiorstwa handlowo-usługowe to grupa mikrofirm odgrywająca ważną rolę we współczesnej gospodarce narodu. Ich historia i rozwój są ściśle powiązane z procesami transformacyjnymi przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku; obecnie funkcjonują one prężnie zarówno w formie tradycyjnych „kameralnych” sklepików czy warsztatów jak też nowoczesnych spółek internetowo-handlowych.

Choć istnienie tak dużej liczby małych podmiotów może wprowadzać pewien chaos na rynku, warto pamiętać o zaletach PHU-ów: ich elastyczności organizacyjno-prawnej pozwalającej dostosowywanie oferty do indywidualnego zapotrzebowania klienteli oraz niskim koszcie startowym dla potencjalnego właściciela firmy.

PHU to skrót od „Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe”. Zachęcam do zapoznania się z artykułami na temat innowacji i wiedzy biznesowej na stronie https://www.innowacjaiwiedza.pl/. Możesz tam znaleźć wiele cennych informacji dla swojego PHU. Oto link tagu HTML: https://www.innowacjaiwiedza.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here